Tuesday, October 29, 2013

Menuju Penamat :')

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera. Semoga pembaca daku sihat semuanya. Setelah sekian lama saya menyepi seketika, hari ini saya datang membawa sebuah cerita. Sekadar sebuah Luahan Rasa Dengan Kata. Kalau sudi, jemputlah baca. Kalau tak sudi, tidak mengapa :)


Apa khabar pembaca? Semoga sihat walafiat hendaknya. Maaf kerana meninggalkan blog ni sampai berdebu dan bersawang tebal 10 inchi *tipu lebih* hahah.. Al maklumlah, tuan punya blog ni sibuk berhempas pulas untuk SPM yang tinggal lagi 7 hari dari sekarang. Hurwm *doakan saya berjaya ye*
Apa-apa pun, tujuan saya datang ke blog ni sekadar untuk menulis atau dalam erti kata lain merehatkan minda seketika sebelum kembali ke dunia pembelajaran.

Tangan ini merayu-rayu minta menari di papan kekunci. Nak sedapkan hati, saya turutkan saja. Mana tahu ini kali terakhir saya dapat berbuat demikian? Ajal maut tiada siapa yang tahu bukan? Hurwm :')
Maka, warkah kali ini saya hendak mengenalkan beberapa watak yang telah memainkan banyak peranan dalam hidup saya. So, here goes nothing :)


Inilah intan,
Inilah permata.
Mereka yang pertama di sisi,
Di saat aku perlu teman bicara.

Saya percaya sesiapa yang mengikuti setiap penulisan saya pasti tahu siapa mereka dalam hidup saya. Betapa pentingnya mereka sepanjang 3 dari 5 tahun saya di SMKTK. Seolah-olah tak percaya kita akan berpisah jua. Betul la kata orang, setiap pertemuan pasti akan ada perpisahan. To both of you, you know who you are to me. Untuk adek, semoga kita sama-sama berjaya ke menara gading. Untuk 'mak', memori bersamamu tidak akan dilupakan. Setiap pertolongan kalian hanya Allah yang dapat membalasnya. Semoga ukhuwah yang telah terjalin tidak akan putus di tengah jalan.


Inilah bos.
Inilah kawan.
Inilah adik.
Walau berbeza umur (setahun je pun) tapi dia tahu banyak benda tentang diriku.
And that makes her so special in my life.
Knowing her had been one of the sweetest memory in SMKTK.

Nama diberi Ainaa. But I call her Cik Puan atau Bos. Hahaha...
Setiap pagi kalau jumpa dia mesti bagi tabik spring sambil ucap "Selamat Pagi Bos"
And that always made me laugh every morning at school :D
Dia budak form 4. Muda setahun la kiranya. Tapi kadang-kadang rasa sikap dia lebih matang dari aku. Mungkin ada yang akan pelik kenapa atau apa pentingnya dia dalam hidup saya kan? Senang je jawapannya, sebab dia ada di samping aku di saat aku susah dan senang (that includes her sister, Amira). Dan yang paling penting, dia ada di samping aku masa aku menangis teruk kat sekolah sebab satu kes baru-baru ni. Itu tak dikira rahsia gelapku yang dia tahu. Mana tak, kawan baik aku sendiri tak tahu apa rahsia aku tu tapi dia mendapat keistimewaan untuk tahu rahsia tu termasuk 'adek' dan 'mak'. Untuk Ainaa, jangan lupakan saya ye bos. Tahun depan, In Shaa Allah akak akan bantu Aina untuk SPM Aina pula.

SPM is just around the corner. And school is about to end for me. Segalanya semakin menuju ke penamat. Detik untuk 5 tahun di SMKTK berakhir semakin dekat. Ya Allah, seperti mimpi semua ini *tampar pipi tak percaya*
Kepada semua kawan-kawan, semoga ukhuwah kita tidak akan terputus di tengah jalan. Jangan dilupa segala memori yang telah terbina. Jangan dibuang seolah tak bermakna sahaja. Kutiplah ia, simpanlah ia dan sematkan segala memori yang telah tercipta di hati dan ingatan selamanya. Kerana apabila kita menginjak dewasa kelak, kenangan itulah yang akan kita ingat semula. Semoga kita semua berjaya menggapai cita-cita yang dikehendaki dan semoga kita bertemu lagi di lain hari :')

Siapa sangka masanya hampir tiba,
Untuk kami melangkah pergi.
Di SMK Taman Kosas memori tercipta,
Semuanya akan disemat di hati.

The time has come for me to leave,
And all the memory I shall keep.
From the depth of my heart I weep,
The tears of happiness is what it lead.

Sampai di sini coretan terakhirku sebelum aku akan menuju ke medan perang. Kepada cikgu-cikgu, halalkan semua ilmu yang cikgu dan bagi dan saya minta maaf andai anda salah dan silap dari tutur kata mahupun tindak-tanduk saya.
Kepada kawan-kawan, maaf andai ada salah dan silap. Halakan segala perkongsian ilmu antara kita. Semoga kita berjaya semuanya. Amin :)

p/s: Semoga majlis izin ilmu esok berjalan dengan lancarnya.

Akhir bicara, jaga mata, jaga hati dan jaga iman. Fihifzillah buat semua. Semoga kita bertemu di coretan seterusnya. Assaamualaikum dan Selamat Malam :)

Wednesday, September 18, 2013

It's Your Special Day :)

Assalamualaikum dear readers :)
Hope each and every single one of you is as fit as a fiddle. It has been quite some time since I write anything for you guys right? Sorry for not doing so. Well, here I am today. Writing right here, right now for a special girl name Merissa Arfa or known as Stella :D



Happy birthday dear. I'm not sure whether you're going to read this or not because it's been a while since I left this blog but I'm just going to write something for you. So, here goes nothing ;)

Dear bestfriend, Stella.

I hope you are doing just fine. It has been a while since we chatted and exchange stories. I guess it's because both of us are having such a big exam this year and I understand that. But nevertheless, you need to know that I never forget about you and I hope you didn't forget about me too.

Hey! Guess what? Today's is your birthday. Yeay! :D
Happy birthday dear. May Allah bless you in this world and hereafter. May all your wishes comes true and good luck on your upcoming exam. Hope you know that I miss you a lot. If you read this, do comment cause I miss you like a lot. Ever since SSB is no longer available, I lost contact with you.

Well, I guess that's all I've got to say to you. Bye ~ Hope to hear any respond from you n_n

p/s: Goodnight everyone. Peace, love and Assalamualaikum. Till the next time :)

Saturday, January 26, 2013

Cinta atau Cita-Cita?

Assalamualaikum pembuka bicara. Hope readers fine and sejahtera. Kedatangan saya kali ni membawa sebuah cereka. Sekadar Luahan Rasa Dengan Kata.




Hai readers :D
Sudah terlalu lama rasanya saya meninggalkan blog ni. Sampai dah tak kenal dengan blog sendiri. Mana tidaknya, terlalu lama ditinggalkan, blog ni pun dah berhabuk, berdebu dan bersawang setebal 10inci. Haha *tipu je*
Hurwm~ Tapi pada malam ni, saya tiba-tiba terasa nak menulis pula. Bukanlah menulis tentang benda berat ke apa, cuma nak meluahkan pendapat tentang perkara ni. Perkara apa tu kan?
Perkaranya adalah Cinta dan Cita-Cita :)


Apa itu cinta? Dan apa pula itu cita-cita?
Pada pendapat saya, cinta itu adalah suatu perasaan yang lahir dari dalam diri seseorang apabila kita jatuh hati atau menyukai jantina yang berlawanan dengan diri kita. Cita-cita pula bermaksud impian atau kerjaya yang diimpikan oleh seseorang di masa depan setelah tamat belajar.

Kebanyakan individu masa kini mempunyai atau pernah terlibat dalam percintaan sejak di alam sekolah menengah lagi. Itu sudah menjadi lumrah manusia kerana pada masa remaja itulah seseorang itu hendak atau mahu mencuba sesuatu perkara yang baru. Sekurang-kurangnya sekali ketika remaja pasti seseorang itu terlibat atau dalam istilah masa kini 'couple' dengan seseorang. Kalau tidak, pasti ada menyukai seseorang.

Bagi seorang pelajar atau murid, apabila hati dicuit dengan perasaan sebegini, pasti dunianya sedikit sebanyak dirasakan akan berubah. Bak kata orang, 'mandi tak basah', 'makan tak kenyang', dan 'tidur tak lena'. Orang yang tengah angau la senang kata. Namun, persoalannya sekarang, TIDAKKAH CINTA ITU AKAN MENGGANGGU KOSENTRASI SESEORANG DALAM MENCAPAI CITA-CITANYA? Mampukah individu tersebut kekal fokus dalam pelajaran demi cita-citanya? Maka, apakah cinta yang bakal dipilih atau cita-cita itu bakal terkubur hanya kerana perasaan cinta?

Ada satu page di laman Facebook yang tidak saya ingat apa nama page itu bertanyakan satu soalan kepada para penggunanya. Soalannya adalah : Kalau korang, korang akan pilih cinta atau cita-cita? Apa sebabnya atas pilihan korang tu?
Kebanyakan pengguna telah memilih cita-cita. Namun, ada juga yang telah memilih cinta dan terdapat juga yang memilih kedua-duanya sekali. Terdapat satu komen yang menarik perhatian saya "Jangan memilih cinta kerana nanti akan sengsara".
Betul ke pendapat orang tu? Tidak dinafikan, jika mengikut logik akal pasti ramai akan memilih cita-cita. Tapi pada realitinya, berapa ramai yang betul-betul akan memilih cita-cita?
Mulut kata 'Mestilah pilih cita-cita. Cita-cita lagi penting!' Namun, hakikatnya ramai yang pasti memilih cinta berbanding cita-cita.

Kenapa saya berani berkata demikian? Jawapannya mudah sekali. Semuanya ada di depan mata kita. Cuba para pembaca fikir. Kalau tidak kerana cinta, kenapa masalah sosial semakin berleluasa di negara kita. Ya, pasti para pembaca akan berkata, 'takkan sebab cinta? Mungkin ada sebab lain'. Pada saya, cinta merupakan salah satu sebab mengapa berlakunya masalah sosial hari ini. Kes-kes pembuangan bayi merupakan salah satu buktinya. Pembuangan bayi sudah tentu berlaku akibat hubungan haram antara lelaki dan perempuan bukan? Kalau tidak kerana cinta, adakah perkara itu akan berlaku? Sudah tentu tidak!

Masalah sosial pasti tidak akan berlaku jika setiap individu mampu menetapkan keputusan dalam memilih cita-cita berbanding cinta. Semuanya terpulang pada diri individu tersebut. Kita perlu ingat, hidup kita di dunia ibarat seorang perantau. Menjadi tanggungjawab kita untuk belajar bukannya mencari cinta. Cinta itu pasti akan hadir sendirinya kerana setiap insan telah ditetapkan jodohnya sebelum dilahirkan lagi. Kejarlah cita-cita sebelum cinta, apabila tercapainya cita-cita, In Shaa Allah cinta itu akan datang dengan sendirinya :)

Akhir kata dari saya, semua makhluk perlu sedar akan tanggungjawab masing-masing di dunia ini. Mungkin kerana kurangnya kasih sayang dari keluarga dan tiada kawan membuatkan kita rasa sunyi dan kita hanya berfikir untuk seronok je. Namun, kita perlu ingat kita masih ada Allah tatkala kita merasakan semua orang seolah-olah tiada di sisi kita. Justeru, saya tegaskan, pilihlah cita-cita berbanding cinta. Fokuslah dalam pelajaran demi cita. Kelak, cinta itu akan hadir dengan sendirinya :')



Sekian warkah sayang dari saya pada malam ini. Assalamualaikum dan selamat malam.
Jaga mata, jaga hati dan jaga Iman. In Shaa Allah kita pasti akan dilindungi oleh Allah. Mudah-mudahan. Amin :)