Saturday, March 24, 2012

Adab vs. Amanah

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera . Si Gadis Hati ucapkan pada semua .
Semoga kalian berada dalam keadaan sihat sentiasa . Entry kali ini sekadar Luahan Rasa Dengan Kata !




Apa khabar semua ? Harap semua sihat sentiasa :)
Saya minta maaf sudah lama tak update . Mesti ramai yang tak follow saya dah kan ? Pertama sekali , saya minta maaf yang amat sangat sebab saya tidak mempunyai masa yang mencukupi untuk menulis di blog ini . Kasihan dia . Sudah berdebu + bersawang jadinya . So , enjoy dan tolong bagi pendapat tentang entry kali ini okay :)



Definisi Adab - Tingkah laku serta tutur kata yang halus (sopan) , budi bahasa , budi pekerti yang halus , kesopanan .
Definisi Amanah - Kepercayaan yang diletakkan pada seseorang .


Okay , saya akan cerita apa sebab saya menulis sedemikian . Saya merupakan seorang pengawas sekolah . Jadi , sebagai pengawas sekolah , sudah tentu saya perlu menjalankan Amanah yang diberi oleh guru iaitu menolong guru untuk mengawasi pelajar supaya pelajar tidak melanggar peraturan sekolah . Jadi , amanah yang diberi perlu saya jalankan supaya tidak memakan diri . Agar orang tidak mengata pengawas pilih kasih atau pengawas pun langgar peraturan , jadi apa salahnya pelajar biasa pun berbuat demikian !


Jadi , semalam iaitu Jumaat , 23.3.2012 berlaku satu kejadian di mana pelajar itu nak kata melawan tidak tapi kita boleh anggap sebagai MENJAWAB balik sahajalah . Saya kini bertugas meronda di Blok A / Blok B pada waktu rehat . Jadi , sah - sah kalau loceng dah berbunyi pelajar patut faham yang mereka tidak boleh berada di dalam kelas . Mereka patut pergi makan di kantin . Tetapi tidak , ada segelintir pelajar yang suka duduk dan makan di dalam kelas . Jadi , saya sebagai pengawas yang meronda perlu menghalau mereka turun ke kantin .


Nak dibuat cerita , ada kelas di Blok B ni yang buat peraturan sendiri dengan makan di dalam kelas . Kalau sikit takpe , tapi ramai yang buat sebegitu . Jadi , saya serta rakan pengawas yang lain pun masuk ke kelas itu dan menyuruh mereka turun walaupun kami nampak mereka sedang makan . Saya tidak sihat pada waktu itu jadi saya suruh rakan setugas saya yang menyuruh mereka turun dan saya melihat mereka dari jauh .


Kawan saya tegur pelajar - pelajar tu dengan elok . Bukan kami marah - marah dan halau cara kasar . Tapi , kenapa pelajar tu menjawab macam ni "KITA ADA ADAB . TAK NAMPAK KE ORANG TENGAH MAKAN TAPI HALAU SURUH TURUN" .
Lepastu kawan pelajar itu pula dah mula nak marah - marah . Nasib baik saya tengok dari jauh je . Kalau tidak , dah tentu - tentu saya melenting masa tu . Sebagai sebagai pelajar yang paling senior , dia patut dah tau peraturan . Soal ADAB tak akan muncul kalau dia tak langgar peraturan dari awal lagi .


Jadi , apa yang patut kami perkatakan pada mereka ? Saya geram sangat sampai saya balas balik apa yang dia cakap masa tu . Selalu saya diam je kalau ada pendapat tapi melihat kawan dia dah mula marah - marah , saya menjawab macam ni , 'Kalau nak pertikaikan tindakan kami , pergi bilik disiplin . Kami hanya menjalankan amanah yang diberi ! '


Sungguh saya katakan , kalau kami pergi lapor apa yang mereka buat , senang - senang mereka boleh kena tindakan . Sebab apa yang mereka lakukan itu boleh dianggap sebagai melanggar arahan pengawas . Tapi kami tak nak memperbesarkan hal yang remeh temeh dan boleh membawa impak pada perkara lain , kami buat tak tahu je .


Jadi , persoalannya sekarang , ADAB atau AMANAH lagi penting ?

Sekian sudah Luahan Rasa Dengan Kata saya pada kali ini . Kalau ada yang sudi , bagi lah pendapat tentang perkara ini dalam komen nanti . Kalau ada yang terasa dengan entry saya ni , saya minta maaf dari hujung rambut saya hujung kaki . Tapi lain kali saya buat lagi :P *gurau*



Sekian akhirnya Luahan Rasa Dengan Kata ,
Andai ada yang terasa , ampun ku pinta .
Semoga ada yang sudi membaca ,
Kalau beri pendapat , lagi saya suka .

Saturday, March 3, 2012

Chemistry 101 .

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera buat sekalian pembaca blog saya :)
Harap semua sihat untuk membaca Luahan Rasa Dengan Kata Si Gadis Hati .

Maaf sudah lama meninggalkan blog sehingga berdebu bersawang jadinya .
Jadual harian saya terlalu penuh tak terkata hingga mengalahkan perdana menteri je saya rasa ;D




Naphthalene merupakan salah satu komponen yang terdapat dalam ubat gegat atau penyembur serangga seperti Sheltox . Bagi pelajar Sains Tulen , mereka perlu buat experiment menggunakan bahan tersebut untuk PEKA mereka . Saya sebagai pelajar Sains Tulen juga perlu buat experiment tersebut . Jadi , pada tarikh 21 Februari 2012 saya telah melakukan experiment tersebut . Tetapi , sesuatu yang di luar jangkaan telah terjadi dan membuat saya mengingati apa yang terjadi sehingga kini .


Masa itu merupakan hari Selasa dan waktu Kimia kelas saya pula sebelum rehat . Kelas saya terletak di Makmal Fizik . Oleh sebab kami nak buat experiment , kami berpindah ke Makmal Kimia iaitu bersebelahan Makmal Fizik . Pada mulanya , semua berjalan dengan lancar . Tengah khuysuk buat experiment tu , tiba - tiba kami keliru macam mana nak baca bacaan termometer tersebut . Akhirnya , kumpulan saya perlu mengulang kembali experiment pada waktu itu sebab dah terlajak memanaskan bahan tu .


Jadi , pada kali keduanya kami buat dan berjaya siapkan . Lepastu , kami perlu keluarkan bahan tu dari Tripod Stand dan letakkan dalam beaker lain untuk menyejukkan bahan tu dan dapatkan bacaan juga . Sedang nak mengeluarkan nya , AIR PANAS , saya ulangi AIR PANAS yang kami guna tadi TUMPAH !
Menjerit terkejut kumpulan saya sebab air panas tu tumpah . Dan 4/5 dari air tu tumpah kena SAYA . Ya Allah , panasnya bukan main tapi saya tidak mengalami sebarang kecederaan . Habis basah baju saya . Selamat tak ada orang fikir saya kencing dalam seluar . HAHA XD


Tapi yang betul - betul buat saya risau , air panas tu tumpah dan kena pada poket uniform saya . Dalam poket saya ada pendrive . Nasib baik pendrive saya tak rosak . Kalau tak , habislah semua kerja saya dalam tu . Menangis tak berlagu pula nanti . Semua gara - gara air panas tumpah . Haih :/
Tapi , apa nak buat kan ? Kalau perkara tu nak jadi , ia tetap akan terjadi tidak lambat sesaat atau laju sesaat . Setiap yang terjadi pasti akan ada hikmah yang tersembunyi kan ?

Walaubagaimanapun , saya berasa bersyukur sebab tiada apa - apa yang buruk terjadi pada saya . Bayangkan ya kawan - kawan ? Air yang telah mendidih pada takat 90 darjah selsius tumpah kena korg ? Apa korg rasa ? Mesti terkejut beruk kan ? HAHA

Serious malu betul nak keluar kelas lepastu . Semua pandang lain macam je . Nasib baik air tu cepat kering . Kalau tak , bertambah - tambah la malu saya waktu tu . hehe :D


Jadi , pengajaran cerita saya kali ini : Berhati - hati ketika melakukan uji kaji di dalam kelas . Keselamatan diri yang paling utama !


Selesai sudah coretan kali ini ,
Berkisar tentang berhati - hati .
Keselamatan diri perlu dijaga ,
Keselamatan hati , perlu dikunci :)
Sekian sahaja dari Gadis Hati .
Assalamualaikum dan Selamat Malam buat pembaca semua . Bye ~