Saturday, February 18, 2012

Kucingku Sayang ♥

Assalamualaikum dan Selamat Sejatera . Saya ucapkan buat pembaca saya semuanya . Maaf saya pinta kerana meninggalkan blog ini buat sekian lamanya . Cuma saya terlalu sibuk dengan aktiviti harian saya sehingga tiada masa untuk Dunia Blogging :)
Harap pembaca di luar sana enjoy dengan entry saya kali ini ^_^




So , pembaca semua sihat tak ? Maaf sangat - sangat lama tak update especially kepada stalker saya yang seorang tu 
Kasihan juga pada blog ni , habis berdebu , bersawang segala bagai akibat ditinggalkan Tuan dia yang tiada hati perut ni . HAHA ^_^
Sebelum saya terlebih merepek , hari ni tajuk entry saya ialah tentang Kucing !
kUCING ? CAT ? MEOW ?
Kucing merupakan haiwan peliharaan yang cukup saya suka , sayang dan cinta .
Tetapi untuk membelanya , jauh sama sekali .

Saya tidak dibenarkan untuk membela kucing . Apa nak buat kan ? Ayah saya tidak suka kepada kucing . Meskipun begitu , saya dapat berjumpa kucing kesayangan saya iaitu kucing kepada nenek saya SETIAP MINGGU . Saya ulangi ya : SETIAP MINGGU !
Walaupun tak dapat nak membelanya sendiri , janji pada setiap minggu saya dapat bermanja dengan kucing nenek . Dalam nak manjakan kucing nenek yang nama Cholo tu , saya juga suka buat dia merajuk . HAHA
Habis merajuk sampai monyok je muka dia dalam gambar . Saya buat dia merajuk dengan asyik - asyik snap picture si Cholo ni . Dah lah flash camera tu kuat , lepastu saya asyik snap je . Memang merajuk la si Cholo ni .

Tetapi , bila sedap menulis pasal kucing ni . Saya teringat sebuah cerita yang cukup menyayat hati dan memberi kesan yang mendalam sehingga saya menjadi geram pada orang yang membuat kesalahan itu . Siapa orang itu biarlah saya dan saksi kejadian sahaja yang tahu . Harap tak menjadi isu untuk buat orang lain marah tentang kejadian ini . Mari saya ceritakan pada semua :

Pada suatu petang yang indah lagi damai , saya berada di dalam sebuah kereta . Sewaktu itu , saya dalam perjalanan pulang ke rumah . Nak dibuat cerita , kawasan perumahan saya itu banyak kucing berkeliaran . Jadi , ada lah seekor kucing yang comel ni nak melintas jalan . Lepas tu , ada kereta tu (saya kenal driver dia) pula kebetulan lalu di situ . Driver kereta tu pula saya tahu memang tak suka pada kucing . Dia pun teruskan drive sehingga dia tidak sedar bahawa dia sudah melanggar kucing itu walaupun sedikit . Lepas tu , dia pergi reverse tapi rupanya tindakan dia itu hanya membuat kucing itu terus mati . Saya cukup marah masa itu . Rasa macam nak maki hamun pun ada tapi apa hak saya untuk memaki hamun orang yang lebih tua kan ?

Sedangkan Saidina Abdul Rahman yang dikenali sebagai Saidina Abu Hurairah iaitu salah seorang tokoh Islam juga amat menyayangi kucing . Jadi kenapa manusia zaman sekarang ada yang benci pada kucing hingga tergamak melanggarnya ? Astagfirullahalazim :(
Sedih saya pada masa itu . Sebagai seorang yang mencintai kucing sepertimana Saidina Abu Hurairah yang juga mencintai kucing , saya berasa malu dan segan dengan sikap manusia zaman sekarang . Tapi apa yang mampu saya buat ? saya cuma seorang budak sekolah yang berumur 15 tahun pada waktu itu tidak mampu hendak menegur bapak budak yang saya kenali sebagai orang yang susah mendengar kata .

Kalau tidak suka , tidak perlu hendak melanggar kucing tersebut . Biarkan kucing tersebut melintas jalan dengan selamat . Bukannya kucing tersebut akan melakukan apa - apa terhadap kita . Kucing juga makhluk Allah . Kita sebagai makhluk Allah yang mempunyai akal patut boleh bertindak mengikut rasional . Ini tidak , pakai langgar sahaja kucing tu .
Akibat tindakan orang itu , saya cukup dingin dengan orang tu sekarang . Biarlah dia nak kata apa , tapi apa yang dia buat merupakan suatu kesalahan yang berat bagi saya !

Sudahlah , berbicara mengenai orang itu membuat saya sakit hati dan terasa hendak menangis sahaja . Jadi , pesanan saya buat semua yang di luar sana , sayangilah haiwan - haiwan yang ada di dunia ini . Mereka juga mahu hidup meskipun tiada akal seperti kita . Kita TIDAK ADA HAK untuk melakukan perkara yang zalim terhadap makhluk lain .
Akhir kata , saya cuma mampu berharap Allah memberikan hidayah kepada hambaNya yang seorang itu untuk membezakan antara hak dan batil . Sekian ,

Assalamualaikum dan Selamat Malam ,
Buat pembaca blog Si Gadis Hati .
Selesai sudah coretan malam ini ,
Semuanya berkisar tentang makhluk kucing .
Luahan rasa dengan kata saya pada malam ini berakhir setakat ini sahaja ,
Sehingga bertemu di lain entry pula :)

Saturday, February 4, 2012

Tinggal Kenangan ;)

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera . Buat pembaca tidak kira usia serta di mana sahaja anda berada . Post kali ini khas untuk kawan saya .
Sekadar Luahan Rasa Dengan Kata !




Sedar tidak sedar , kita kini sudah menginjak masuk ke bulan Februari . Hari ini juga merupakan tarikh lahirnya Kekasih Allah iaitu Nabi Muhammad S.A.W .
Tetapi keberadaan saya di blog ini bukan untuk menceritakan perihal itu . Melihat tajuk juga kita sudah tahu bukan itu yang ingin saya ceritakan dari lubuk hati saya yang paling dalam . Kisah kali ini berkenaan rakan / sahabat - sahabat saya yang akan berpindah ke sekolah baru mereka .


Keputusan SBP serta MRSM telah keluar pada 20 Januari 2012 yang lepas . Saya juga tidak terkecuali kena check permohonan saya . Tak akan saya lupa yang saya buka laptop pukul 1 pagi semata - mata nak check sama ada saya diterima masuk ke SBP atau tidak . Juga tidak akan saya lupa di mana saya terjerit - jerit di depan Bilik Guru serta depan mak angkat saya apabila saya TIDAK diulangi TIDAK DITERIMA MASUK ke MRSM . Melonjak kegembiraan hati ini apabila kenyataannya saya tidak perlu ke asrama .


Sebab utama saya kerana saya sudah memikul banyak tanggungjawab walaupun baru awal tahun . Tapi itu hakikat diri saya . Saya tidak boleh melepaskan tanggungjawab saya bulat - bulat pada orang lain . Itu hanya akan buat saya risau berbuat demikian . Tidak semestinya saya tidak dapat masuk ke asrama , rakan yang lain  juga tidak dapat . Keluarga 4 Sains 1 yang pada awalnya mempunyai kekuatan anggota seramai 45 orang kini hanya tinggal 36 . Seramai 9 orang keluarga 4 Sains 1 yang berpindah . Ada yang ke Sekolah Menengah Sains dan ada juga yang dapat ke Maktab Rendah Sains Mara .


Setiap pertemuan akan ada perpisahan . Dan perpisahan itu yang sedang terjadi ke atas diri ini . Sayonara saya ucapkan buat sahabatku seperti Nazira , Syakirah , Ain Sofia , Aqilah serta Qistina . Mereka merupakan antara sahabat saya dari tingkatan 1 serta sama - sama berada dalam kelas KRK seperti saya . Pemergian kalian akan kami rindui . Jangan lupakan kami yang berada di Kosas ni . Cuti nanti , kita pergi bowling macam selalu tau ? Jangan dah dapat kawan baru , kawan lama tolong ingat selalu .


Berat rasa hati untuk berpisah dengan mereka . Sudah lama berkongsi suka dan duka , tiba - tiba , mereka kini tiada di sisi kita . Hari Jumaat tempoh hari merupakan hari terakhir buat sahabat saya yang dapat ke MRSM . Yang dapat ke SBP pula telah pergi ke sekolah baru mereka pada 31 Januari yang lepas .
HUHU :(
Sedihlah apabila teringat pada mereka . Macam tak percaya pun ada . Rasa - rasa saya dah terlebih banyak merepek di entry ini . Mari saya perlihatkan wajah sahabat saya yang sudah berpindah . Enjoy the picture .
Sekian :)



 Ain Sofia : MRSM Pasir Salak
Nazira (Pengawas) : MRSM Alor Gajah
 Aqilah : MRSM Serting
 Farhan : SMS Banting
 Imran (Ketua) : SMS Shah Alam
Syakirah : SMS Tapah

Itu sahaja nama - nama sahabat saya yang akan serta sudah berpindah yang mampu saya ingat . Yang lain harap maaf akan kealpaan diriku ini . Sekian dari Si Gadis Hati untuk entry kali ini . Andai ada tersalah tutur kata , saya minta maaf . Salam Maulidur Rasul buat semua umat Islam .

Asslamualaikum dan Selamat Sejahtera ,
Post kali ini untuk mengucapkan selamay tinggal pada mereka .
Setiap pertemuan pasti ada perpisahan ,
Kalau ada umur yang panjang , semoga bertemu di pertempuan yang akan datang .