Saturday, March 3, 2012

Chemistry 101 .

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera buat sekalian pembaca blog saya :)
Harap semua sihat untuk membaca Luahan Rasa Dengan Kata Si Gadis Hati .

Maaf sudah lama meninggalkan blog sehingga berdebu bersawang jadinya .
Jadual harian saya terlalu penuh tak terkata hingga mengalahkan perdana menteri je saya rasa ;D




Naphthalene merupakan salah satu komponen yang terdapat dalam ubat gegat atau penyembur serangga seperti Sheltox . Bagi pelajar Sains Tulen , mereka perlu buat experiment menggunakan bahan tersebut untuk PEKA mereka . Saya sebagai pelajar Sains Tulen juga perlu buat experiment tersebut . Jadi , pada tarikh 21 Februari 2012 saya telah melakukan experiment tersebut . Tetapi , sesuatu yang di luar jangkaan telah terjadi dan membuat saya mengingati apa yang terjadi sehingga kini .


Masa itu merupakan hari Selasa dan waktu Kimia kelas saya pula sebelum rehat . Kelas saya terletak di Makmal Fizik . Oleh sebab kami nak buat experiment , kami berpindah ke Makmal Kimia iaitu bersebelahan Makmal Fizik . Pada mulanya , semua berjalan dengan lancar . Tengah khuysuk buat experiment tu , tiba - tiba kami keliru macam mana nak baca bacaan termometer tersebut . Akhirnya , kumpulan saya perlu mengulang kembali experiment pada waktu itu sebab dah terlajak memanaskan bahan tu .


Jadi , pada kali keduanya kami buat dan berjaya siapkan . Lepastu , kami perlu keluarkan bahan tu dari Tripod Stand dan letakkan dalam beaker lain untuk menyejukkan bahan tu dan dapatkan bacaan juga . Sedang nak mengeluarkan nya , AIR PANAS , saya ulangi AIR PANAS yang kami guna tadi TUMPAH !
Menjerit terkejut kumpulan saya sebab air panas tu tumpah . Dan 4/5 dari air tu tumpah kena SAYA . Ya Allah , panasnya bukan main tapi saya tidak mengalami sebarang kecederaan . Habis basah baju saya . Selamat tak ada orang fikir saya kencing dalam seluar . HAHA XD


Tapi yang betul - betul buat saya risau , air panas tu tumpah dan kena pada poket uniform saya . Dalam poket saya ada pendrive . Nasib baik pendrive saya tak rosak . Kalau tak , habislah semua kerja saya dalam tu . Menangis tak berlagu pula nanti . Semua gara - gara air panas tumpah . Haih :/
Tapi , apa nak buat kan ? Kalau perkara tu nak jadi , ia tetap akan terjadi tidak lambat sesaat atau laju sesaat . Setiap yang terjadi pasti akan ada hikmah yang tersembunyi kan ?

Walaubagaimanapun , saya berasa bersyukur sebab tiada apa - apa yang buruk terjadi pada saya . Bayangkan ya kawan - kawan ? Air yang telah mendidih pada takat 90 darjah selsius tumpah kena korg ? Apa korg rasa ? Mesti terkejut beruk kan ? HAHA

Serious malu betul nak keluar kelas lepastu . Semua pandang lain macam je . Nasib baik air tu cepat kering . Kalau tak , bertambah - tambah la malu saya waktu tu . hehe :D


Jadi , pengajaran cerita saya kali ini : Berhati - hati ketika melakukan uji kaji di dalam kelas . Keselamatan diri yang paling utama !


Selesai sudah coretan kali ini ,
Berkisar tentang berhati - hati .
Keselamatan diri perlu dijaga ,
Keselamatan hati , perlu dikunci :)
Sekian sahaja dari Gadis Hati .
Assalamualaikum dan Selamat Malam buat pembaca semua . Bye ~

No comments:

Post a Comment