Powered By Blogger

Friday, January 27, 2012

Rumahku Syurgaku !

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera .
Khas saya ucapkan buat pembaca saya tidak kira bangsa mahupun agama .
Tujuan saya menulis tidak lain tidak bukan hanya kerana Luahan Rasa Dengan Kata milik Hatiku yang serba sederhana .
Semoga anda enjoy coretan hati saya :)





Kita sering dengar orang berkata "Rumahku Syurgaku" . Bagi saya perkara itu memang betul kerana rumah itu bertujuan untuk melindungi kita dari segala ancaman . Rumah juga untuk kita mengisi waktu bersama keluarga . Tapi saya ada konflik hati berkenaan rumah . Pelik ya ? Kenapa saya berkata begitu ?
Ini kerana bagi saya , rumah yang saya duduk sejak saya bayi hingga umur saya 14 tahun yang paling tepat untuk saya kata sebagai "Rumahku Syurgaku"


Mari saya terang dari mula kenapa saya berkata sebegitu rupa :)
Pada detik 11 November 2010 saya telah berpindah ke rumah baharu . Lebih kurang 20 minit perjalanan kaki dari rumah lama saya atau setakat 5 minit sahaja dengan menaiki kenderaan . Sejak saya bayi , saya duduk di rumah lama itu . Tetapi , suatu saat saya perlu berpindah . Saya akui , rumah baru saya lebih besar dari rumah lama saya . Tapi apa hebatnya rumah besar jika kita hidup di dalam rumah itu bersama keluarga tapi interaksi sebagai sebuah keluarga itu tiada .



Dulu di rumah lama , dengan jujurnya saya hanya tidur di lantai ruang tamu . Tetapi tidur di lantai ruang tamu itulah yang lebih saya suka kerana sekurang - kurangnya saya tidak berseorangan seperti di rumah lama . Kalau rumah lama , bila makan sahaja pasti ada yang menemani dan ada yang masakkan sesuatu yang saya mahu . Tapi sekarang , saya lebih banyak makan di luar . Kadang - kadang sabtu ahad pun makan luar . Apakah di rumah yang baru saya diami selama 13 bulan ini layak menjadi "Rumahku Syurgaku" ?


Jujur saya katakan , rumah lama yang kini nenek serta 2 orang anak dan seorang menantunya diami itu lebih layak saya gelar sebagai Syurga saya . Di rumah itulah saya membesar . Dari bayi hinggalah saya berumur 14 tahun saya menetap di situ . Di situ zaman kanak - kanak saya berlaku . Terlalu banyak memori yang saya simpan di situ . Nenek yang jaga saya dari kecil , yang masak untuk saya semua di situ . Rumah yang kecil tetapi tempat yang bahagia bagi saya . Sungguh saya katakan , setiap minggu saya balik situ . Kalau terasa nak makan masakan nenek yang telah menjadi santapan saya sejak kecil , pasti saya akan pulang ke situ .


Setiap Jumaat ! Setiap Jumaat adalah hari yang wajib untuk saya duduk di situ . Meskipun sekadar duduk di situ dari tengah hari sampai maghrib tetapi saya suka bahkan hati saya gembira duduk di situ . Sekurang - kurangnya saya tidak berseorangan seperti di rumah sendiri . Jadi wajarlah saya berkata yang rumah lama saya itu adalah "RUMAHKU SYURGAKU"


Saya rasa saya tidak mahu luah lebih lama . Bimbang ada antara keluarga asas saya yang membaca . Takut terasa hati pula mereka . Sekian dulu dari saya .
Assalamualaikum dan Selamat Malam semua :)

Bicara hati lebih baik dari menahan diri ,

Sesukar untuk berkata , sukar lagi untuk menahan rasa .
Saya rindu pada rumah lama ,
Rumah yang menyingkap seribu memori buat saya :)

4 comments:

  1. Hidup memang begitu; ada yang kita peroleh, banyak juga terpaksa dikorbankan. Mujur kenangan masih tersimpan dalam laci ingatan, bila teringat sekali-sekala boleh juga dikeluarkan buat tatapan. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kata awak :)
      Mujur rumah lama dgn rumah baru saya sangat berdekatan .
      Hampir setiap hari kalau pada waktu cuti sekolah saya ke sana .
      Ketenangan saya berada di sana berbanding diri saya yang sentiasa terperap di bilik di rumah baru .

      Delete
  2. natassha anda ditag di blog ayie... sila lawat blog ayie ... ayiebdqblur.blogspot.com

    ReplyDelete