Powered By Blogger

Saturday, February 18, 2012

Kucingku Sayang ♥

Assalamualaikum dan Selamat Sejatera . Saya ucapkan buat pembaca saya semuanya . Maaf saya pinta kerana meninggalkan blog ini buat sekian lamanya . Cuma saya terlalu sibuk dengan aktiviti harian saya sehingga tiada masa untuk Dunia Blogging :)
Harap pembaca di luar sana enjoy dengan entry saya kali ini ^_^




So , pembaca semua sihat tak ? Maaf sangat - sangat lama tak update especially kepada stalker saya yang seorang tu 
Kasihan juga pada blog ni , habis berdebu , bersawang segala bagai akibat ditinggalkan Tuan dia yang tiada hati perut ni . HAHA ^_^
Sebelum saya terlebih merepek , hari ni tajuk entry saya ialah tentang Kucing !
kUCING ? CAT ? MEOW ?
Kucing merupakan haiwan peliharaan yang cukup saya suka , sayang dan cinta .
Tetapi untuk membelanya , jauh sama sekali .

Saya tidak dibenarkan untuk membela kucing . Apa nak buat kan ? Ayah saya tidak suka kepada kucing . Meskipun begitu , saya dapat berjumpa kucing kesayangan saya iaitu kucing kepada nenek saya SETIAP MINGGU . Saya ulangi ya : SETIAP MINGGU !
Walaupun tak dapat nak membelanya sendiri , janji pada setiap minggu saya dapat bermanja dengan kucing nenek . Dalam nak manjakan kucing nenek yang nama Cholo tu , saya juga suka buat dia merajuk . HAHA
Habis merajuk sampai monyok je muka dia dalam gambar . Saya buat dia merajuk dengan asyik - asyik snap picture si Cholo ni . Dah lah flash camera tu kuat , lepastu saya asyik snap je . Memang merajuk la si Cholo ni .

Tetapi , bila sedap menulis pasal kucing ni . Saya teringat sebuah cerita yang cukup menyayat hati dan memberi kesan yang mendalam sehingga saya menjadi geram pada orang yang membuat kesalahan itu . Siapa orang itu biarlah saya dan saksi kejadian sahaja yang tahu . Harap tak menjadi isu untuk buat orang lain marah tentang kejadian ini . Mari saya ceritakan pada semua :

Pada suatu petang yang indah lagi damai , saya berada di dalam sebuah kereta . Sewaktu itu , saya dalam perjalanan pulang ke rumah . Nak dibuat cerita , kawasan perumahan saya itu banyak kucing berkeliaran . Jadi , ada lah seekor kucing yang comel ni nak melintas jalan . Lepas tu , ada kereta tu (saya kenal driver dia) pula kebetulan lalu di situ . Driver kereta tu pula saya tahu memang tak suka pada kucing . Dia pun teruskan drive sehingga dia tidak sedar bahawa dia sudah melanggar kucing itu walaupun sedikit . Lepas tu , dia pergi reverse tapi rupanya tindakan dia itu hanya membuat kucing itu terus mati . Saya cukup marah masa itu . Rasa macam nak maki hamun pun ada tapi apa hak saya untuk memaki hamun orang yang lebih tua kan ?

Sedangkan Saidina Abdul Rahman yang dikenali sebagai Saidina Abu Hurairah iaitu salah seorang tokoh Islam juga amat menyayangi kucing . Jadi kenapa manusia zaman sekarang ada yang benci pada kucing hingga tergamak melanggarnya ? Astagfirullahalazim :(
Sedih saya pada masa itu . Sebagai seorang yang mencintai kucing sepertimana Saidina Abu Hurairah yang juga mencintai kucing , saya berasa malu dan segan dengan sikap manusia zaman sekarang . Tapi apa yang mampu saya buat ? saya cuma seorang budak sekolah yang berumur 15 tahun pada waktu itu tidak mampu hendak menegur bapak budak yang saya kenali sebagai orang yang susah mendengar kata .

Kalau tidak suka , tidak perlu hendak melanggar kucing tersebut . Biarkan kucing tersebut melintas jalan dengan selamat . Bukannya kucing tersebut akan melakukan apa - apa terhadap kita . Kucing juga makhluk Allah . Kita sebagai makhluk Allah yang mempunyai akal patut boleh bertindak mengikut rasional . Ini tidak , pakai langgar sahaja kucing tu .
Akibat tindakan orang itu , saya cukup dingin dengan orang tu sekarang . Biarlah dia nak kata apa , tapi apa yang dia buat merupakan suatu kesalahan yang berat bagi saya !

Sudahlah , berbicara mengenai orang itu membuat saya sakit hati dan terasa hendak menangis sahaja . Jadi , pesanan saya buat semua yang di luar sana , sayangilah haiwan - haiwan yang ada di dunia ini . Mereka juga mahu hidup meskipun tiada akal seperti kita . Kita TIDAK ADA HAK untuk melakukan perkara yang zalim terhadap makhluk lain .
Akhir kata , saya cuma mampu berharap Allah memberikan hidayah kepada hambaNya yang seorang itu untuk membezakan antara hak dan batil . Sekian ,

Assalamualaikum dan Selamat Malam ,
Buat pembaca blog Si Gadis Hati .
Selesai sudah coretan malam ini ,
Semuanya berkisar tentang makhluk kucing .
Luahan rasa dengan kata saya pada malam ini berakhir setakat ini sahaja ,
Sehingga bertemu di lain entry pula :)

4 comments:

  1. HAHAHA..perli stella ye ? :P wuekk ! . Beloved stalker sha nih ! Yeayy syokk post baruuu ^^ . WIndu SHa <3 , ;D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe ... Khas ditujukan untuk stella :PP
      HAHA .. Tunggu yerk . Nanti akan ada post baru . InsyaALLAH .
      I miss you to laaa ~ :D

      Delete
    2. Huhuuuuu !!! jahat3 owng tuu ! Sian lha kuceng tu..tak patot ! Dha lha stella minat kucing sanad ! Eee..geram nyaa !! . kita bako jep dia tuh sha..! haha jkes~

      Delete
    3. Sha pown geram . tp apa nak buat , Sha tegur pown org tu jenis tak makan saman =_=
      Sabor je la dgn perangai orang tu ~

      Delete