Powered By Blogger

Wednesday, November 23, 2011

Kebodohan Terserlah ( Y )

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera .
Semoga pembaca berada dalam keadaan sihat sejahtera . Post ini bukan apa - apa , sekadar
Luahan Rasa Dengan Kata milik Insan Biasa !



Puan Aida Zaharah binti Isamil .
26 tahun pada tahun ini .
Guru Matematik saya pada tahun 2011 .
Merangkap guru yang rapat ,
serta ambil berat tentang saya :')
Appreciate your love towards me 

Pembaca sekalian sihat ? Harap semua menjaga kesihatan . Iyalah , musim cuti katakan . Semua bosan kat rumah dan asyik makan je . Habis stok makanan kat rumah tu . Hehe , main - main sahaja (Y)
Okay , back to my topic . Sesiapa yang rajin update pasal blog saya mesti kenal Cikgu ni .
Saya pernah masukkan wajah guruku tersayang ni antara orang - orang yang saya sayang .
Well , frankfully saya cakap , Saya Rindu sangat dekat cikgu ni .
Dia akan berpindah jauh ke selatan mengikut suami dia . Pindah ke Johor Bahru :'(

Well , saya nak bercerita tentang kebodohan diri saya dengan sikap dan sifat kasih sayang serta ambil berat yang ditunjukkan oleh Cikgu Aida terhadap saya .
Bila difikirkan balik , lucu pun ada . Kenapalah saya takut dengan dia . Bukan dia nak makan saya pun . Tapi , entahlah . Pandai - pandailah pembaca tafsir cerita saya sendiri .

Well , saya mula kenal dia di saat kelas pertama . Since saya duduk DEPAN SEKALI , sudah terang lagi bersuluh , semestinya cikgu akan nampak saya . Tambahan , saya pengawas . Lagi menyerlah duduk di depan . Pada kelas pertama , sesi Program Maju Diri ( PMD ) akan berjalan dahulu . Semasa sesi Cikgu Aida , kami disuruh mengenalkan diri kami . Antara butir yang perlu dinyatakan sewaktu mengenalkan diri ialah :
Nama Penuh :
Asal dari sekolah mana :
Cita - cita :

Setelah menanti mengikut giliran , tibalah giliran saya untuk mengenalkan diri . Lantas saya berdiri dan mengenalkan diri mengikut butiran yang dikehendaki . Cikgu pula berdiri betul - betul di sebelah saya . Meskipun jantung saya agak berdebar kerana saya seorang yang agak segan apabila perlu bercakap di khalayak ramai , namun saya tabahkan hati kerana berfikiran : Alah , sekejap sahaja ni . Tak perlu takut sangat .
Setelah saya menyebut cita - cita saya , tiba - tiba cikgu menyentuh bahu saya dan berkata :
Ada ciri - ciri nak jadi peguam ni !
Dengan satu kelas pula dia cakap . Padahal , Najwa juga hendak menjadi peguam seperti saya . Sejak detik itu , hati saya sering berdebar apabila waktu kelas dia . Sudahlah ada sekali itu , dia baru lepas ajar bab pertama dan suruh buat latihan tapi saya pening kepala lalu dia suruh saya tidur . Baik kan dia ?

Sejak itu , saya sering takut dan susah untuk fokus semasa dia mengajar . Tangan saya akan jadi sejuk beku tambahan , tudung saya pasti jatuh ke depan . Senang cerita , saya jadi cacing kepanasan dalam kelas . Semua benda jadi serba tak kena . Takut saya dibuatnya padahal dia menunjukkan kasih sayang kepada saya . Yang paling tak tahan , Najwa perasan dan dia sendiri pegang tangan saya dan rasa betapa sejuknya tangan saya pada waktu itu . Selain itu , kawan saya juga pernah berkata pada saya yang cikgu pernah bertanya pada dia : Natassha yang mana satu ? Pelik , kenapa nak tahu saya yang mana satu ? Saya pernah buat apa - apa ke ? Mungkin kenal waktu sama biro untuk Majalah Sekolah 2010 barangkali .

Masa berlalu , hinggalah suatu saat saya perlu keluar kelas . Yai cakap , cikgu banyak bertanya pasal saya . Bukan pasal sekolah tapi pasal diri saya . Antara yang Yai pernah kata dan saya ingat ialah : Mak Natassha kerja apa ? Dia ada berapa adik beradik ?
Hurwm , meskipun soalan itu tak penting , tapi kenapa dia nak ambil tahu pasal saya bukan ?
Itu yang membuat saya makin takut . Sebab dia ambil berat pasal saya . Bukan salah pun kan ? Entah apa hal la saya takut pasal benda yang baik . Bodohnya rasa . Lucu pun ada . Shengal pun ada rasa dalam diri ini .

Tiba suatu saat , saya mendapat khabar atuk saudara saya meninggal dan perlu pulang ke kampung ayah . Tak datang sekolah gamaknya . Dua hari tak sekolah sebab balik kampung . Bila masuk sekolah balik , macam - macam ketinggalan . Saya tanya lah Yai , ada cikgu tanya apa - apa saya tak datang sekolah ? Dia cakap ada . Semua cikgu yang masuk , mesti tanya . Tidak terkecuali Cikgu Aida . Tetapi , soalan Cikgu Aida berbeza dengan soalan cikgu - cikgu lain . Cikgu lain sekadar bertanya kenapa saya tak datang lepastu cakap "ooo"
Tapi Cikgu Aida , dia tanya kenapa tak datang itu memang soalan wajib tetapi soalan kemudian dia iaitu meninggal kat sini ke kat kampung ? O_O
Cikgu lain tak ada tanya pun soalan tu . Tapi dia ? Tanya pula soalan itu ye ?

Satu hari , terbongkar rahsia yang satu agak takut dengan dia . Padahal , naik cuti bulan 6 , saya sudah tidak takut dengan dia . Tapi si Yai ni la , pergi bagitahu saya takut dengan dia . Terus satu hari , dia panggil saya dan cakap : Natassha , kalau ada apa - apa tak faham , terus tanya dengan cikgu tau !
Fuhh . Berderau darah saya tika dan saat tersebut . Elok - elok saya tak takut dengan dia , terus jadi takut pula rasanya . Tapi masa merubah segalanya . Saya makin kurang takut dengan Cikgu . Makin mesra pula adalah .

Masa mampu merubah manusia . Seperti saya , hati saya berubah untuk Cikgu Aida . Takut - takut sayang katakan . Takut - takut pun , saya masih jalankan aktiviti spy kat Cikgu . Cikgu duduk mana , asal mana , nombor telefon cikgu apa dan nombor plate kereta cikgu pun saya dah hafal . Parah sungguh . Takut tapi sayang ? Begitulah hati manusia . Tiada sesiapa mampu faham . Susah untuk diterangkan dari segi saintifik . Minda kita sahaja faham !

Semakin lama , saya makin rapat dengan Cikgu Aida . Sampai cikgu pernah texting dengan saya . Call saya pun pernah . Tapi semua itu berlaku apabila tarikh untuk cuti sekolah makin dekat . Demam rindu dibuatnya saya kepada Cikgu yang diberi nama Aida Zaharah bt Isamil .
Last week masa ambil duit bantuan pelajaran , saya ada berjumpa dengan dia . Pada waktu itulah , tiba - tiba sahaja dia memberitahu saya dia dapat bertukar ke Johor Bahru .
Pergh . Terkejut juga saya kerana saya tidak bertanya langsung soalan itu . Tidak terlintas langsung di kotak fikiran saya untuk bertanya soalan itu . Saya lebih bertanya sama ada cikgu puas hati atau tidak dengan video yang saya ambil atas arahan cikgu tempoh hari .

Hurwm , meski hati pernah takut dengan dia tapi sayang melebihi segalanya . Sayang sekali , saya hanya dapat kenal dia dalam tempoh setahun sahaja . Tapi , dengan kecanggihan yang ada , saya boleh sahaja berhubungan dengan dia melalui telefon . Nombor dia kan sudah saya perolehi . Dan saya perolehi dari dia sendiri . Dia dengan rela bagi :)
Dia juga ada cakap , meskipun cikgu dah pindah , kita masih boleh contact .
Kembang hati dengar . HUHU
Cikgu juga cakap , nanti dah dapat result , jangan lupa bagitahu cikgu .
Sudah semestinya saya akan bagitahu . In fact , saya akan call cikgu secara direct . Tak nak sms . Rindu nak dengar suara Cikgu . Suara gembira cikgu yang bakal mengucapkan Tahniah atas kejayaan saya .

Haish , rasanya post ni dah EXTREMELY panjang . Itulah , rindu dekat Cikgu Aida punya pasal . Sampai dekat pukul 5 pagi juga saya tulis pasal dia . Panjang KILLER bak kata seseorang .
Hurwm , masa semakin berlalu . Setiap detik berharga buat dirku . Sekian sahaja warkah Insan Biasa , sehingga berjumpa di post lain pula . Sudah menjadi sifat manusia yang sering alpa . Itu sebab saya memilih untuk mencatat kenangan yang terjadi dalam hidup saya . Oleh itu , kenangan bersama Cikgu Aida telah dicatat dan bakal ditatap oleh sesiapa sahaja yang membaca blog saya .

Sekian , Assalamualaikum dan Salam Sejahtera .
Post tentang Cikgu Aida siap akhirnya .
Sepanjang malam bersengkang mata .
Demi Cikgu Aida yang special di raga hatiku sahaja .

No comments:

Post a Comment