Powered By Blogger

Monday, December 19, 2011

Persahabatan !

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera . Semoga pembaca berada dalam keadaan sihat sejahtera . Post ini merupakan refleksi perasaanku pada tika dan saat ini . Refleksi diri Insan Biasa melalui kata - kata penuh bermakna .




Sahabat merupakan orang yang yang paling dekat dengan diri kita . Tidak mungkin tiada sesiapa pun di dunia yang tidak mempunya sahabat . Kita sentiasa dengar Sahabat ketika suka senang dicari namun sahabat ketika kita berduka satu dalam seribu . Namun sedarkah kita apabila kita bergaduh , kita bermusuhan dengan sahabat kita sedangkan dia sahabat kita ketika suka dan duka .


Tujuan saya buat entry ni sebab saya nak tunjuk saya appreaciate semua kawan - kawan saya . Saya sedar kadangkala kita akan bergaduh dan terutamanya saya , pasti akan terasa lebih - lebih . Tapi , itulah hakikatnya diri saya yang sebenar . Saya Insan Biasa yang sering kalah dengan emosi . Emosi mudah menguasai diri . Saya matang dari segi pemikiran tapi apabila melibatkan emosi , saya lemah .


Kita bergaduh dan saya akan terasa . Marah itu sudah pasti ada sebab saya seorang yang panas baran . Tetapi mungkin sahabat handai saya tidak sedar , marah saya itu cuma sementara . Selepas itu , saya akan berlagak seperti biasa . Ini kerana , sahabat yang saya ada ialah sahabat saya ketika suka dan duka . Kalian sentiasa bersama saya . Menolong saya tidak kira apa pun . Apabila saya ada masalah , kalian akan anggap masalah saya merupakan masalah kalian juga .


Mengalir air mata saya ketika saat ini memikirkan segala salah dan silap saya kepada semua sahabat handai saya . Andai saya silap , saya minta maaf . Tapi sahabat kena faham , saya seorang yang jenis mudah terasa . Sahabat melihat saya sebagai seorang yang kuat tetapi pada hakikat , saya mudah terasa . Sikap suka memendam perasaan membuatkan saya tewas ! Tewas dalam permainan emosi sendiri .


Andai sahabat melihat saya tiba - tiba terdiam kerana kata - kata atau perbuatan sahabat , bermakna saya terasa dengan apa yang telah sahabat buat . Mungkin pada sahabat , perkara itu kecil tetapi bagi seorang Insan Biasa yang selalu tewas kepada emosi atau dari segi lain , seorang yang SENSITIF , saya akan terasa hati dengan tindakan kalian . Apabila ini terjadi , perasaan terasa itu sering ditukar ganti dengan perasaan marah . Ya Allah , tolonglah hambaMu yang lemah ini agar sukar menerima hasutan dan bisikan Syaitan .


Sekiranya Sahabat melihat perubahan pada waktu itu , biarkanlah saya sendirian agar saya mampu menenangkan diri supaya perbalahan yang berlaku tidak berpanjangan . Saya perlukan masa bersendirian agar mampu menilai kembali apa yang telah terjadi . Saya tidak mahu membuat musuh dengan sesiapa . Apatah lagi , ajal maut kita yang tidak pasti bila datangnya boleh membuat saya terseksa di alam sana kerana menanggung dosa sesama manusia yang bergelar sahabat atau sesiapa sahaja .


Kepada semua sahabat saya sama ada kita kenal sudah lama atau pun baru beberapa minit sahaja , saya pohon maaf atas segala kesilapan diri saya . Perasaan ego dan sentiasa hendak menang itu selalu membuat diri ini sukar untuk menuturkan perkataan 'MAAF' atas segala kesilapan kita . Itu perasaan biasa dalam diri sesiapa sahaja . Saya harap semua sahabat mahupun orang lain seperti guru - guru atau sesiapa sahaja yang pernah terasa hati dengan saya , saya MOHON MAAF atas segala salah dan silap saya .


Demi sebuah ikatan yang dinamakan Persahabatan , saya rela andai hati saya hancur . Saya tidak akan ambil hati terlalu lama dengan mana - mana sahabat saya . Saya tidak tegur , tidak bermakna saya tidak mengambil tahu tentang diri anda . Di dunia serba maju , kita boleh sahaja melihat atau menduga perasaan sesiapa sahaja dengan melihat 'kata-kata' yang dituturkannya . Sekian sahaja dari Insan Biasa :')




Assalamualaikum serta Salam Sejahtera .
Berakhir akhiranya Luahan Rasa Dengan Kata .
Maaf dipinta kepada sahabatku semuanya ,
Andai kalian pernah terasa dengan tindakan aku sebelumnya .

No comments:

Post a Comment