Powered By Blogger

Monday, October 31, 2011

Jejak Remaja Super !

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera .
Harap pembaca berada dalam keadaan sihat sejahtera . Post ini bukan apa - apa , sekadar
Luahan Rasa Dengan Kata !


Jejak Remaja Super .

Pada tarikh 31 Oktober 2011 , Isnin , sebuah program yang diberi nama Jejak Remaja Super anjuran Persatuan Pelajar Islam Selangor ( PEPIAS ) telah diadakan di SMK Taman Kosas .
Program ini khas buat lepasan PMR ( form 3 ) macam saya ni . HUHU
Alhamdulillah , dengan izin Allah swt , hati saya tergerak untuk menyertai program tersebut .
Program tersebut bermula pada 8 pagi dan berakhir pada 1.30 petang .

Program tersebut banyak manfaatnya kepada saya apatah lagi saya beragama Islam .
Islam itu indah . Meskipun ceramah tetapi ada games yang turut diadakan . Saya seronok menyertai program tersebut . Sekurang - kurangnya , saya ada juga menyertai program untuk Tingkatan 3 dan tidak lari cari kerja daripada mana - mana cikgu seperti biasa :PP

Yang ini saya perkenalkan : Ustaz Syaifusyafiq bin Shaifuddin .
Beliau merupakan bekas ustaz saya di sekolah . *ustaz untuk 3 bulan sahaja*
Beliau merupakan Secretariat PEPIAS serta orang yang bertanggungjawab menganjurkan program tersebut di sekolah saya .

Slot pagi dimulakan dengan sesi suai kenal antara abang - abang serta kakak - kakak dari PEPIAS . Setelah sesi suai kenal . Slot disambung dengan Ceramah .
Inilah abang yang beri ceramah tu .
Ceramah pun ceramah , tapi gelak tawa masih ada .

Antara mutiara kata yang timbul sewaktu program tersebut ialah : Tuntutlah Ilmu Sampai ke Negeri China . Sabar , tenang , InsyaALLAH pasti ada hikmahnya .
Selain itu , program ini lebih banyak menekankan " Setiap perkara yang terjadi boleh menjadi nikmat atau ujian buat kita "
" Setiap perkara dalam hidup kita perlu ada pengorbanan seperti pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail "

Setelah selesai ceramah , kami semua turun rehat . Setelah rehat , kami sambung program kami tetapi mengikut kumpulan . Terdapat 5 kumpulan dan setiap kumpulan mempunyai kekuatan anggota seramai 20 orang . Termasuklah kumpulan saya :)
Ini kakak fasilitator kumpulan saya . Kumpulan saya tiada nama .
Cukuplah kawan - kawan tahu bahawa saya kumpulan kedua .
Nama kakak ni Nurul Shafikah . Panggil Kak Fika .

Setalah berada di dalam kumpulan masing - masing , games pun dimulakan . Setiap kumpulan duduk di tempat yang berbeza . Bagi kumpulan 2 , kami tersadai di laluan antara blog C dan B sekolah saya . HUHU XD
Tak mengapa , janji kami ada tempat untuk duduk serta menjalankan aktiviti kami .
Games yang pertama kami jalankan ( buat group saya ) ialah Mukaku Mukamu .
Games ini mengajar kita supaya mengenali orang lain dengan lebih akrab tetapi perlu ada batasannya . Games ini memerlukan kita untuk melukis wajah kita sendiri kemudian akan diserahkan kepada mana - mana ahli yang lain . Setelah bertukar tangan , ahli tersebut perlu komen dan meneka siapakah gerangan di sebalik wajah lukisan tersebut .

Ini lukisan yang saya dapat tetapi saya tidak dapat mengenal pasti siapakah pemilik wajah ini .

Setelah berakhir games Mukaku Mukamu ini , kami teruskan pula dengan BOTOL EMAS .
Perghh , game yang ini sangat mencabar cara kami bekerjasama serta cara kami memikirkan strategi . Game ini memerlukan kami mengisi botol dengan air paip *sumber air paling dekat* dengan hanya menggunakan MULUT serta tangan sahaja . Jadi , kawan - kawan bayangkanlah bagaimana keadaan kami sewaktu menjalankan game tersebut .


Dalam operasi mengisi air ke dalam MULUT .
SEKSA . Rasa loya sahaja selepas itu .

Selesai game BOTOL EMAS , kami teruskan dengan game TEROWONG MAUT .
HAH ? Apa kalian rasa apabila mendengar perkataan MAUT tu ?
Mesti fikir game yang agak susah bukan . Tetapi tidak , agak senang juga game tersebut .
Well , game tersebut mengajar kami agar tidak mementingkan diri sendiri serta kita perlu berkorban untuk mencapai sesuatu . Scroll down to see the pic .




Kita perlu ambil kertas di tengah - tengah itu , menggunakan mulut sahaja dan perlu pass kepada orang di luar . Orang di dalam ialah orang yang berkorban kerana dia sanggup menjadi mayat . Sesiapa yang tidak faham , tidak mengapalah . Tak perlu faham . Agak susah hendak diterangkan dengan kata - kata .

Setelah selesai aktiviti ini , tepat pada pukul 12.45 tengah hari , kami pun bergerak ke Surau sekolah kami untuk aktiviti penutup atau konklusi .

Abang Muzakir atau panggilannya abang Kir .
Beliau merupakan Naib Presiden PEPIAS .
Konklusi program telah disampaikan oleh beliau .

Setelah tamat program , kami pun berselawat sambil bersalam - salaman dengan kakak dan abang PEPIAS dan pulang ke rumah .

 Berselawat sambil bersalam - salaman .
Gambar ini bertujuan untuk menunjukkan kecomelan ustaz yang makin comel sejak tamat kontrak sebagai guru .
Maaf ustaz . Gurau senda sahaja :D

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera . Thanks readers yang sudi baca .
Post ini menunjukkan aktivi harian saya .
Aktiviti harian saya bersama abang serta kakak dari PEPIAS sahaja .

No comments:

Post a Comment